Postbus 710, 6710 BS EDE GLD
0318-309047
info@bonumducis.nl

Budgetbeheer

In tegenstelling tot bewind is er bij budgetbeheer geen tussenkomst van de rechter. Bij budgetbeheer gaat u met ons een overeenkomst aan. Daarbij machtigt u ons om uw financiën te beheren omdat u om wat voor reden dan ook het overzicht niet meer hebt. Budgetbeheer moet voorkomen dat er schulden ontstaan of dat eventuele schulden oplopen. Met budgetbeheer kunnen wij ook aflossingen van schulden betalen uit het budget.

Met budgetbeheer brengen wij orde en rust in uw financiële situatie. Ook bij budgetbeheer openen wij bij de bank een beheer en een leefgeldrekening voor u op uw naam. Uw inkomen komt binnen op een beheerrekening bij de bank. Vanaf de beheerrekening betalen wij uw vaste lasten zoals de huur, verzekeringen, gas en elektra. Alle overige rekeningen stuurt u ook naar ons op zodat wij die voor u kunnen betalen. Indien mogelijk reserveren wij geld voor rekeningen die u onverwacht, eenmalig of enkele keren per jaar moet betalen. Het afsluiten van verzekeringen, contracten e.d. blijft uw eigen verantwoordelijkheid. Afhankelijk van uw eigen wensen kunnen wij u daarin adviseren en/of ondersteunen. Om u aan te melden voor budgetbeheer kunt u hier klikken.

Bij budgetbeheer wordt eveneens gewerkt met een budgetplan. Aan de hand van dat budgetplan krijgt u elke week of elke maand een bepaald bedrag om uw boodschappen van te doen. Dat bedrag dat u wekelijks of maandelijks ontvangt wordt overgemaakt op uw leefgeldrekening.

Voor de kosten van budgetbeheer ontvangt u in de regel geen bijzondere bijstand. Maar er kunnen omstandigheden zich voordoen waardoor u wel bijzondere bijstand kunt aanvragen. U moet wel voldoen aan de voorwaarden. U kunt voor de voorwaarden de website van uw Gemeente raadplegen of contact met hen opnemen.